Problemet er bare at det er ikke alltid at ungdommen bak revyen treffer like godt.

Det er imidlertid ikke tvil om at dette er oppegående og samfunnsengasjert ungdom som holder seg oppdatert på det som skjer i byen, noe sangnummeret dedikert til Jens Johan Hjort er et godt eksempel på. Framtidsdystopien fra bilkøen til IKEA er et annet. Tekstene er gode og fremføres med trykk og ungdommelig glød.

Cheezy

Andre ganger kan det bli vel platt. Eller som den dansende ostepopen sier:

– Den var cheezy.

Les også: Får se om Hjort tør å komme ...

Sketsjen «Gosj» blir også vel lettvint. Til tross for at den fungerer godt som et surrealistisk lite avbrekk og leveres med en sjarm som får deg til å smile, blir poenget vel enkelt når Roger-Johnny kommer ut av skapet.

Min personlige favoritt må være den sarkastiske GPS-en i sketsjen «NNGPS2015». Når NN står for «nordnorsk» må man vel regne med både litt sarkasme og spydigheter.

Ikke to tøtte

Her fungerer samspillet mellom aktørene godt, særlig når GPS-en oppdager at de to ungdommene som sitter og kliner i bilen er av samme kjønn. Eller som den selv sier det:

– Dæven døtte, det der var ikke to tøtte.

Følg iTromsø Kroken på Facebook!

Tekniske problemer, barndomsfeil under premièren og enkelte lettvinte løsninger til tross, Krokenrevyen skal ha ros for at de våger å la fantasien få så fritt spillerom. Så heter da også revyen tross alt «Fantasien e sainn».

Monstre under senga

Et gjennomgangstema som reflekterer tittelen er den lille ungen som er plaget med monstre under senga. Over flere sketsjer får vi følge ungen og monstrene som etter hvert viser seg å være ganske så udugelige. Høydepunktet her får være når ungen drømmer monstrene inn i Edens hage, kledd som Adam og Eva. Dette er absurd humor av ypperste klasse.

Alt i alt kan man finne på langt dummere ting enn å tilbringe halvannen time på Kroken skole med Krokenrevyen som guide til Drømmeland.

Krokenrevyen 2015 Foto: Åsgeir Johansen
Krokenrevyen 2015 Foto: Åsgeir Johansen
Krokenrevyen 2015 Foto: Åsgeir Johansen
Krokenrevyen 2015 Foto: Åsgeir Johansen